Del 2 | Kuckus

Med rallyfart till fortsättningen på äventyret

Kuckus 22.7.2016
Berättare: Rasmus Tunis

Trots att Kuckus befinner sig i det nya Vörås nav finns det vissa tecken på att Kuckus inte alltid befunnit sig i händelsernas centrum. Till exempel så låg Kuckus så avsides att bönderna i Kuckus hemman lyckades slippa undan storskiftet i Tuckur 1772, och var som resultat av detta ett av de sista sämjoskiftade hemmanen i Finland.

Andra tecken visar dock på motsatsen. I alla fall i idrottssammanhang har Kuckus bättre kunnat visa framfötterna. Kuckus fungerar som den andra vätskestationen på BotniaVasan, ett internationellt långlopp på skidor. Till Kuckus kommer man efter att ha skidat 14 km, och de som kommit ända hit blir bjudna på sportdryck, blåbärssoppa, vatten och russin.

Det legendariska Jyväskylärallyt (Jyväskylän Suurajot) körde också genom Kuckus på den slingriga Kuckusvägen år 1969. En 13-årig Bengt Tunis bevittnade loppet och elden som flammade upp från underredena då bilarna efter våghalsade luftfärder landade på grusvägen och obrydda fortsatte sin färd genom Finland. Det året vann föraren Hannu Mikkola och kartläsaren Anssi Järvi det 1610 km långa loppet med en Ford Escort TC.

Hannu Mikkolas Ford Escort TC. Foto: Verxing

Orienterare fick pröva Kuckusterrängen första gången 1997. Då arrangerade IF Femman FSOM i Vörå med Kalapää som tävlingscentrum. Samma tävlingscentrum kommer i höst att användas för veteranernas stafett-FM. Med andra ord räcker FSOM-terrängen från 1997 i år till två orienteringstävlingar. Det var Alf Grop som ritade den första orienteringskartan över Kuckus.